APIA transmite un semnal de alarmă pentru piaţa auto din România, în contextul unor schimbări economice şi legislative majore la nivel global şi local şi cu ocazia Zilei Mondiale a Transportului Durabil, celebrată anual pe data de 26 Noiembrie, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, analiza realizată de APIA a înmatriculărilor din primele 10 luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, îşi propune să atragă atenţia asupra transformării parcului auto din ţara noastră, evidenţiind necesitatea unor măsuri rapide şi eficiente pentru a asigura sustenabilitatea industriei, protecţia mediului şi sănătatea publică.
Conform datelor centralizate de APIA, perioada ianuarie-octombrie 2024 a fost marcată de o creştere alarmantă a înmatriculărilor de autoturisme rulate (+10,73%), care au ajuns la 282.352 de unităţi, reprezentând 69% din totalul pieţei auto din România. Mai îngrijorător, 65% dintre acestea sunt vehicule mai vechi de 10 ani, cu un impact semnificativ asupra calităţii aerului şi a siguranţei rutiere.
În paralel, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu doar +3,6% (125.400 de unităţi), iar segmentul vehiculelor electrice noi a înregistrat un declin sever, de -33,6%, contrastând cu o scădere mai moderată la nivel european de doar -4,9%.
"Creşterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate vechi şi declinul vânzărilor de maşini electrice noi reprezintă o direcţie greşită pentru România. Scăderea dramatică de -33,6% din sectorul BEV este o consecinţă directă a reducerii bruşte a valorii subvenţiilor oferite prin programul Rabla Plus, contrar recomandărilor APIA. 2025 va fi un an crucial, iar noii decidenţi politici trebuie să vină cu măsuri rapide şi eficiente pentru a susţine tranziţia către mobilitatea sustenabilă şi pentru a alinia piaţa auto locală la obiectivele europene de mediu", a declarat Dan Vardie, Preşedintele APIA.
Analiza APIA a primelor 10 luni din 2024 este realizată cu ajutorul CarS, care prelucrează datele DGPCI de înmatriculări pentru autovehicule noi şi rulate.
APIA propune viitorilor reprezentanţi ai autorităţilor o serie de măsuri pentru susţinerea industriei auto şi remedierea situaţiei prezentate. Restabilirea atractivităţii vehiculele electrice pentru consumatori, prin readucerea Programului Rabla 2025 pe o traiectorie eficientă. Dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare a vehiculelor electrice prin înfiinţarea unei Comisii Interministeriale care să asigure elaborarea unei strategii coerente de extindere a reţelei de staţii de încărcare şi accelerarea procesului. Politici de fiscalitate echitabilă prin ajustarea taxelor auto pentru a sprijini decarbonizarea sectorului, dar fără a penaliza disproporţionat anumite segmente de consumatori. Campanii de informare şi educare a consumatorilor pentru promovarea beneficiilor adoptării mijloacelor "verzi" de transport şi a noilor tehnologii asupra sănătăţii şi siguranţei în trafic.
APIA va continua să fie un partener activ al Guvernului şi al industriei auto în tranziţia spre durabilitate. În acest scop, luna trecută, am organizat principalul eveniment auto al anului, "Forumul Mobilităţii Sustenabile şi Accesibile - ediţia globală". Am adus "acasă" viziunea şi expertiza liderilor din principalele pieţe auto din lume: SUA, China, Australia, UK, Europa şi am facilitat dezbateri valoroase despre sustenabilitate, electrificare şi inovaţie în mobilitate. Forumul APIA a devenit un punct de reper pentru viitoarele conferinţele din industrie, atât pe plan local, cât şi internaţional.
"Am fost onoraţi să participăm la evenimentele APIA de la Bucureşti: Forumul Mobilităţii şi Gala Aniversară APIA 30 de ani. Conferinţa, deschisă de Prim-ministrul României, a fost extrem de valoroasă, ne-a oferit ocazia unor dezbateri internaţionale constructive şi consider că ar putea servi drept model pentru viitoarele adunări generale ale OICA", a declarat Francois Roudier, Secretar General al Organizaţiei Internaţionale a Constructorilor de Automobile (OICA).
Opinia Cititorului